”Det sjunkande SBK-skeppet”. Så lät det då…

Har varit på en härlig kurs tisdag onsdag. Mer om det senare, men vad som slog mig var den oro som ventilerades under rasterna. Beslutet att flytta huvudmannaskapet är taget men sedan har det varit tyst. Ingen information, varken från SBK eller SKK. Självklart kan det bero på semesterstängt kansli, men ändå. Efter alla debatter med information och desinformation så är det en stor, engagerad grupp som undrande hänger i luften.
För några år sedan gick debattens vågor också höga och högst skrek förstås de som ville att agilityn skulle ut ur SBK. Det är ju nästan alltid så att de som är nöjda med tingens ordning är tysta medan de som är missnöjda argumenterar för sin sak. Det är verkligen inget fel med det, det är så förändringar kommer till stånd. Både på gott och ont.
Nedanstående blogginlägg och de efterföljande kommentarerna visar på stämningen år 2009. Sedan dess har debatten tagit många vändningar och de olika konstellationerna har ändrats. Jag tycker att det är en styrka att människor är flexibla, samtidigt är jag förstås nyfiken på vad som får människor som ändrat uppfattning att ändra sig. Så, gott folk. Vad är den stora skillnaden mellan år 2009 och 2012 för agilityn med SBK som huvudman? Frågan är både intressant och relevant nu, år 2013. Gissar att de som ska föra agilityns fana vidare in i framtiden i den nya specialklubben har mycket att lära av hur SBK jobbar. Och då menar jag verkligen både bra och dåliga saker. Det är också högintressant för alla engagerade människor som fortfarande kommer att jobba för agility på sina lokala brukshundsklubbar. Är det som föranledde denna artikel år 2009 fortfarande relevant? Vad kan man isåfall göra åt det?
Jag är så himla bortskämd med en agilityvänlig lokalklubb – Gagnef-Floda Brukshundsklubb – som verkligen har högt till tak och ett brett utbud av aktiviteter. Vi har förmodligen bästa hinderparken och flest tävlingar i Dalarna.  Vi var först med att satsa på rallylydnad i Dalarna. Och har medlemmar som kör bruks, lydnad och IPO. Önskar att alla brukshundsklubbar hade samma bredd och var lika öppna. Eller, kanske är det redan så nu, år 2013?

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009

Om att molnen hopar sig och om att det är lågt i tak. Och om att det redan blåser storm och om att bogvisiret nog är nära att brista.

Av Sickan – 7 oktober 2009 22:24

Har ni läst i Brukhunden som idag äntligen nådde även oss som bor ute i provinsen om att molnen hopar sig? Jo, så står det klart och tydligt på sidan 46. Och så får vi genom en avsatt chefredaktör också mellan raderna reda på att Peter Rimsby, SBK:s Generalsekreterare, är en riktig skitstövel, som inte ens har stake nog att avskeda sin egen personal, utan låter anställda avskeda varandra medan han själv är på semester.
Man kan verkligen säga att molnen hopar sig framför det sjunkande SBK-skeppet. Medlemssiffrorna har sjunkit från 71.000 till cirka 68.000 Annonsintäkterna i Brukshunden har sjunkit med 27% jämfört med förra året. Förlagsverksamheten går på knäna.
Längre fram i tidningen kan man läsa om att Kydingeholm läggs ner från och med årsskiftet. Det var väl i och för sig inte så svårt att räkna ut, för SBK har ju sedan man skrev kontrakt med kursgården inte ansträngt sig det minsta för att marknadsföra Kydingeholm. Det har inte funnits några resurser till detta, står det på sidan 4.
Där kan man också läsa att tre kanslister har sagts upp. En omorganisation ska genomföras på kansliet. Det blir ingen medlemsservice längre. Allt det jobb som medlemsservice har gjort ska nu skötas av en enda person.
Det kommer att finnas en tävlingsavdelning som har hand om alla typer av frågor gällande tävlingar och resultat från dessa.
Oj, jag spydde just lite under skrivbordet.
För… hur i helvete ska det gå till? Ska en enda person hålla reda på alla tävlingsresultat och dessutom svara på frågor kring tävlingar? Eller ska tävlingsavdelningen bestå av två personer, som så klart inte heller räcker till? Bara en sådan fullkomligt omöjlig ”omorganisation” visar på hur lite aning man verkar ha om agility inom SBK centralt. För när jag läser ”tävlingsavdelning” så inser jag så klart att den inte kan bestå av allt för många personer, eftersom man ju just har sagt upp tre heltidsanställda kanslister och några större batterier av kanslister lär ju SBK centralt inte ha.
Vår siffernissa på AgIF:s obefintliga kansli räknar och räknar tills ögonen blöder. Hon och vi andra jagar på klubbarna för att de ska skicka in resultat till oss så att poängen för Årets agilityhund kan räknas ut. Vi har en stor fördel jämfört med SBK:s sjunkande kansli. Vi är intresserade av agility och ser till att få siffrorna någorlunda rätt. Och vi behöver inte hålla rätt på bruks, lydnad, MH, IPO och allt vad det nu heter. Just därför funkar AgIF:s ideella kansli ganska bra.
I år var det tre personer mer på SBK:s kansli som räknade ut SM-kvallistorna än det kommer att vara nästa år. Gissa om det kommer att bli total katastrof då – om det ens blir något SM. Det kanske stryks för att SBK:s nybildade tävlingsavdelning har gått in i väggen. Eller så har folk där uppe på det kvarvarande kansliet helt enkelt gått på Rimsbys ord och helt okontrollerat börjat säga upp varandra till höger och vänster.
SBK Info ber på sidan 4 i oktobernumret av amatörtidskriften Brukshunden om överseende med att det kan bli lite dålig service från och med den 5 oktober, då det nya ”systemet” ska sjösättas. Vi medlemmar ska ha överseende med det, tycker man. Samtidigt fattar kongressen beslut om att höja medlemsavgifterna.
Vi får med andra ord mindre och betalar mer. Speciellt mycket gäller det oss agilityaktiva. Jag vet inte om det är någon mer än jag som lusläser ledaren i varje nummer av Brukshunden. Jag är nästan alltid lika arg när jag har läst den där ledaren, för Thorman borde förbjudas att logga in på en dator och skriva något i SBK:s namn. Han gör bort sig gång efter gång.
Trots att vi skickade arga mejl till honom och påpekade att det minsann inte ska betraktas som ”krydda” att ta medalj efter förra årets agility-VM, så fortsätter denna ignoranta man sin inslagna stig.
I det här numret av Brukshunden skriver Staffan Thorman om SM i bruksprov i Falkenberg.
”Som vanligt blev det mycket spännande in i det sista och på idrottsplatsen (Min fetstil/GB) samlades tusentals åskådare de bägge dagarna.”
Så står det klart och tydligt på sidan 3 i oktobernumret av Brukshunden. Och så avslutar Thorman med att berätta att han själv i år kommer att följa ”nordiska mästerskapet som går i Finland”.
Någon mer än jag som inser att Thorman inte snackar om NM i agility? Det är SKAMLIGT att en central SBK-represenant indirekt tillåts uttrycka sig så här nedvärderande. Någon borde verkligen korrekturläsa Thormans texter i ledaren, för han gräver både sin egen och SBK:s grav genom att provocera den enda tävlingsgren som går med vinst på det här plumpa sättet gång efter gång.
För det Thorman säger är följande. Bruks-SM går så klart på en idrottsplats med tusentals åskådare.  Så står det i ledaren i Brukshunden (GRATTIS förresten Anette Daleke och Kronvallarens Fred Flintstone som endast var EN poäng från segern i spår; och visst vet ni väl att Anette tog sig med i inte mindre än TRE SM-grenar varav en var agility? Fantastiskt!).
Lydnads- och agility-SM hålls mitt ute i skogen. På klubbnivå där stämningen var på topp.
Jo, för så stod det på SBK:s officiella hemsida under SM i år. Och det var ledsamt nog CAG:s egen ordförande som hade skrivit de där raderna, trots att SM på klubbnivå verkligen inte var något som gick hem bland de aktiva. Det borde CAG:s ordförande ha vetat, för hon var ju på plats. Men antingen var CAG:s ordförande både blind och döv under SM i år eller så sitter hon i samma rävsax som den nu avgående chefredaktören förBrukshunden.
Jag påpekade redan när jag läste den där glättiga beskrivningen av hur ”trevligt det var med SM på klubbnivå” för CAG:s ordförande att verkligheten är en annan än den som återges genom SBK:s centrala kanaler.
Det visar sig idag återigen att jag har rätt i det påståendet, för Thorman avslutar nämligen sin ledare med att ljuga i glättig ton genom att helt ogenerat påpeka att det är viktigt för SBK att ha ett brett utbud av aktiviteter så att det passar olika hundägare och deras hundar oavsett var de bor och finns i vårt land.
Vilket absolut förstklassigt skitsnack, Thorman. Du är inte ett dugg intresserad av ett brett utbud av aktiviteter. I så fall borde du inse att du trampar jävligt mycket i agilityklaveret när du skriver på ledarplats att nordiska mästerskapet går i Finland. Det kanske bruksmästerskapet gör – vad vet jag? Jag kan inte bruks och jag är inte intresserad av det. Just därför sitter jag i AgIF:s styrelse och inte i SBK:s.
NM i agility går i Stockholm. AgIF kommer att vara där och bevaka, för Thorman lär ju inte visa sig, trots att han ljuger sina medlemmar rakt upp i ansiktet och påstår att det är viktigt att SBK har ett brett utbud av aktiviteter. Thorman har inte tid med några andra aktiviteter än dem som intresserar honom själv. Och just nu har han fullt upp med att beställa biljetter till Finland där han kommer att följa nordiska mästerskapet.
SBK håller ur agilitysynpunkt helt på att förlora varje uns av trovärdighet.
Annat tycks läget vara i Svensk Hundungdom, även om jag så klart är lite sarkastisk nu.
Jag kan inte tänka mig att varken Rimsby eller Thorman gillar Moa Källström, förbundsordförande i Sveriges Hundungdom, speciellt mycket, för på sidan 42 i oktobernumret av Brukshunden skriver hon att man måste våga för att vinna. Dessutom har hon en bt med sig på bilden och inte en schäfer. Fast… det är klart. Thorman tycker ju att det ska finnas aktiviteter för alla typer av hundägare. Eller, hur var det nu. Ljög Thorman när han skrev det där? Jag kommer inte ihåg längre.
I alla fall gör jag just precis nu det som Moa Källström skriver i sin artikel på sidan 42 i Brukshunden. Jag uttrycker som medlem i SBK min åsikt. Jag vågar framföra min åsikt. Det kommer jag alltid att vinna på, skriver Moa Källström.
Jag tror att Moa också ljuger, för hon är en del av maskineriet. Jag har inget att vinna på att framföra min åsikt på det här direkta sättet. Jag kan bara göra min röst hörd om jag är trogen organisationen. Och då gäller det att jamsa med så gott det går, annars flyger man ut illa kvickt.
Inte undra på att CAG:s ordförande inte vågar skriva på SBK:s officiella hemsida att årets SM inte var uppskattat av alla. Om jag hade varit CAG:s ordförande och ville sitta kvar på min post, så hade jag också hycklat som fan för att få behålla den positionen.
Vad Brukshundens hittillsvarande chefredaktör har gjort för illa vet jag inte och jag ska på intet sätt ta honom i försvar, men han får nu i alla fall lämna den sjunkande skutan och kan kanske äntligen börja göra det en journalist ska göra.
Så här skriver han själv på sidan 46 i oktobernumret av Brukshunden:
”Det känns trots allt befriande att jag nu kommer att få möjlighet göra det som en journalist ska göra:förmedla sanningen och inte vila på avtryckaren.* Brukshundklubben kommer jag att fortsätta bevaka, men nu i en ny roll.”
Om än med en ganska tydlig underton av bitterhet, så är det förvisso ganska starka ord. Och de säger en hel del om takhöjden hos en av Sveriges största hundägarorganisationer.
Det är nog lite värre än helt enkelt så att molnen hopar sig framför en av Sveriges största hundägarorganisationer.
Jag tycker det verkar som om stormen redan har dragit in med full kraft. Och som om SBK:s bogvisir är väldigt, väldigt nära en totalkollaps.
*Min fetstil/GB

DelaGilla · ♥

Ingen bild

Janne

8 oktober 2009 01:31

Bra rutet Gudrun.
Om man ber riktigt snällt kanske man slipper få ”Brukshunden” i fortsättningen. Jag vet själv inte vad jag eller min Agilityhund ska med den till. Det enda den är bra till är att höja temperaturen till kokpunkten.

Ingen bild

Nancy Holmström

8 oktober 2009 08:03

Här ute på småländska vischan har Brukshunden ännu inte anlänt. Lika bra det med tanke på vad du skriver, för det är nog inte lämpligt att jag börjar skrika av ilska – jägarna håller på att skjuta in sig inför älgjakten och kanske missar av ren fasa. Skämt åsido, bra rutet Gudrun. Hoppas SBK nu bara läser din blogg. Det har i alla fall den förare vars hund får ”leka” ihjäl sig i sin bur under agilitytävlingar gjort!!!

Åsa o Lovis

Åsa o Lovis

8 oktober 2009 09:09

Nej, du är inte ensam om att lusläsa ledaren… Jag funderade över när den var skriven, hade VM (i agility alltså) inte börjat än när den skrevs? Jag tycker ändå han borde ha nämnt det… som representant för SBK tycker jag faktiskt inte att han får bortse från en så stor del av organisationen. Man kanske skulle författa ett mail…

http://www.toktassarna.com

Sickan

Sickan

8 oktober 2009 10:59

Det menar du inte, Nancy? Att vi tillsammans har lyckats ändra ett beteende bara genom att kritisera det offentligt? Positiv bestraffning funkar tydligen visst och dessutom även om den inte ges precis när det felaktiga beteendet uppträder. Jag är djupt förfärad… jag menar, jag skriver ju böcker om att man ska belöna fram beteenden…

Tyvärr tror jag inte att Thorman läser min blogg, så Åsas förslag att uppmärksamma honom på hur illa han beter sig mot en av SBK:s största utövargrupper tycker jag låter utmärkt.

http://fundera.bloggagratis.se

Ingen bild

Anette W & C

8 oktober 2009 11:45

Tack för grattis!! 🙂
Har för övrigt också läst både ledare o chefredaktörens rader i Brukshunden o funderar på vad som blir kvar av brukshundklubben… Verkar sannerligen stormigt!

Sickan

Sickan

8 oktober 2009 12:33

Anette,
du är verkligen duktig på att träna hund. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du söker till A3-utbildningen när den blir av. Du skulle passa perfekt där och kunna bidra med massor!
/Gudrun

http://fundera.bloggagratis.se

Johanna

Johanna

8 oktober 2009 21:31

Men för 17, akta agilitysporten för Sveriges Hundungdom. Det förbundet har inte nåpot som helst intresse för sina medlemmar utan utövar enbart maktmissbruk och kan inte stava till ”samarbete”. Fråga Falkenbergsgänget som blev av med sina hinder under hela sommaren – för att en kanslist behövde hävda sin sociala position. DISSA SHU!

http://johannashundar.blogg.se

Ingen bild

Leif Andersson

8 oktober 2009 22:59

Det finns kanske ändå en liten ljusglimt. I Hundsport sidan 10 står det som jag uppfattar det : HU fråntas huvudmannaskapet för freestyle vid årsskiftet och läggs tillfälligt under CS tills speciell freestyle-klubb har bildats.
Borde inte vi ta tillfället iakt och påtala för CS/Ulf Uddman att agilityn befinner sig i samma situation, men att vi redan har en ”egen” klubb AgIF, som kan axla ansvaret?

Sickan

Sickan

8 oktober 2009 23:10

Hej Leif,
bra att huvudmannaskapet för freestyle – som jag inte kan något om men som jag tror har stor potential som framtida hundsport – diskuteras intensivt. Min förhoppning är så klart att freestyle ska kunna klassas som idrott (jfr. modern dans) och därmed i likhet med agilityn så småningom kunna ingå som en egen gren under ett hundsportförbund under RF:s paraply.

Bra att du har huvudet på skaft. Uppmärksamma människor som du behövs!

/Gudrun

http://fundera.bloggagratis.se

Ingen bild

Anja

9 oktober 2009 16:43

Jag blir lite ledsen i ögat, av att läsa så negativt om SHU/HU.
Var det inte under SHU/HU´s ledning man tog in och startade (utbildade) Agility´n i Sverige?
Var det inte under SHU/HU´s leding man tog emot, utbildade domare och startade Freestyle kurser och senare tävlingar i Sverige?
Glöm inte att det är barn och ungdomar som är återväxten i ALL hundsport och dom tar SHU/HU väl hand om på ungdomars vis (läs pris för kurser).
Tack Tex. Mija och många, många fler för att Du/Ni och HU har tagit hand om och gett många ungdomar en meningsfull fritidsaktivitet.
Anja (som har varit nära både SHU och HU i 13 år)

Jonas

Jonas

15 oktober 2009 13:39

Det står också i Brukshunden att man skall skriva mer nyheter på nätet. Men att Sverige tog silver på Agility-VM kanske inte är en tillräckligt stor nyhet för att komma med…

http://www.freewebs.com/skogstok

Ingen bild

Köhlström

13 november 2009 00:44

Har tyvärr inte som medelålders hundintresserad 46 åring lagt mitt engagemang i ev debatt!? och andra i min mening ej korrekta påståenden ,konstiga, okorrekta ej helt överrensstämmande med aktuell ev händelse.
Men hallå! Lugna ner er lite och tänk efter !

Vi vill alla hålla på med hund i olika former!’
Det är en samhällighet rättighet att göra det i vilken form man så önskar ( om det inte strider mot lagen osv )
En uppmaning till er alla – unga som gamla att låt icke den inpräntade sk JANTE-LAGEN förmörka ert sinne !

Min uppmaning till er alla- är att ha hund, ha skoj, tävla, samt att njut av din hund så länge den är hos dig.

Eva Köhlström

Ingen bild

Brukshundsmatte

20 november 2009 01:48

Vi kanske ska döpa om SBK till SAK=Svenska Agility klubben. Kanske är det så att vi med brukshundar börjar bli trötta på våra BK som tenderar att bli Agilityklubbar. Glöm inte vad SBK står för: SVENSKA BRUKSHUNDSKLUBBEN, en klubb där BRUKSHUNDAR kan utöva BRUKSGRENAR.Visst är alla välkomna men, inte på bekostnad av att bruksträningar få stå åt sidan.
Nej, ni behöver inte hålla reda på Bruks, lydnad, MH, IPO eller som du säger vad det nu heter. Jag behöver inte hålla reda på tunnlar, olika agilityhinder eller vad det nu heter eftersom jag har och kör brukshundar. I min brukstidning vill jag läsa om vad som händer i bruksvärlden. Blir det för mycket Agility och annat så är det väl inte konstigt om vi tappar intresset. Håll ni reda på era resultat och låt SBK slippa det! Du säger att du inte är intresserad av bruks, vad ska du i brukstidingen att göra då? Gör SBK en tjänst och gå ur som medlem. Ett förslag är att ni bildar SAK och håller er där! Till Janne vill jag säga: Nej, vad ska du med brukshundstidningen till, ni har väl någon Agilitytidning kanske…? jag vet inte vad jag skulle ha den till så fine… läs du ditt och låt oss som vill både läsa och ha brukstidningen göra det. SM:et i Falkenberg var mycket trevligt att titta på och det var spännande värre på idrottsplatsen, ett kanonbra organiserat SM! Ja, du Eva.. klart att alla som vill hålla på med hund ska få göra det, men… när man kommer med brukshund och inte kan få utöva brukset för att Agility tar över eller om man kommer till annan klubb och inte får vara med för att det ska vara viss hund från viss kennel… då är det illa! Agility är bäst, vår kennel är bäst, min hund är bäst. Dessa individer lider tvärtom av ANTI JANTE-lagen. Slutord:Länge leve Brukshunden!

Ingen bild

Bruksschäfer – import!

30 november 2009 15:20

Väl skrivet, Brukshundmatte!!!!

Ingen bild

Brukshundsmatte

3 december 2009 20:43

Ibland……….får det vara nog. Tackar!

Bodil Carlsson

Bodil Carlsson

12 december 2009 12:28

Hej!
Det finns nog en liiiite annorlunda version av vad som har hänt och vad som pågår när det gäller SBK:s pengar…
Titta in på collievaenner.blogspot.com
Liten serie på sex delar om SBK och det här…Fyra utlagda, två på ingång!
M v h
Bodil Carlsson

http://collievaenner.blogspot.com

lasseobrix

lasseobrix

15 december 2009 07:03

det här med brukshundar o dyligt,gick med i brukshundklubben jbhk-jönköping 1964.när man ser utvecklingen blir man spökrädd.idag gäller inte bruks längre,man blir förflyttad längre o längre bort för aggility folk klagar att hundarna skäller när man kör skyddsträning.de flesta klubbar gör allt för att man ska försvinna från jordens yta.om man använder piska någon gång så får man höra vi har hundar som är skotträdda,så blir det ett jävla klagande.vi ville ju ha bort buskskyddet varför är vi då inte önskvärda på sbk-s klubbar”brukshundklubbar”. snacka om att ändra attityd.det finns inom bruks-skydd,spår sök och rapport låt det finnas kvar,det är inte aggility och lydnad som ska ta den största platsen,men det är väl mer ”pengar”i detta.hoppas på ändring.lasse

http://www.platan.se

Detta inlägg postades i Agility.

4 comments on “”Det sjunkande SBK-skeppet”. Så lät det då…

  1. Maria Lönnberg skriver:

    Kommer väl ihåg den här diskussionen fr 2009 å jag fattar inte heller vad skillnaden är mot nu…

    • Ninnie Lindvall skriver:

      Men jag tänker tvärtom, Maria. Det borde vara skillnad. Hoppas jag. Jag tänker att agilityn är en viktig del av lokalklubbarnas verksamhet. På klubben finns ytor, bana och kompisar. Det vore väldigt synd om det fortfarande finns problem som hindrar agilityn från att utvecklas på lokalklubbarna. Frågan har egentligen inte med huvudmannaskapet att göra, men det har ibland framställts som att de hänger ihop.

      • Maria Lönnberg skriver:

        Jag tänkte mest på det gamla blogginlägget som målar upp SBK som inkapabla att ha hand om agilityn och det har dom ju fortsatt vara oxå. Men åsikten hos skribenten har tokvänt trots vi haft samma läge nu 2013 (innan SKK gav upp och tog av SBK ansvaret) som det var 2009 då hyggligt hårda ord just tyckte att ngt drastiskt borde ske. Det är det jag inte fattar hur det går ihop…:-(

  2. Ninnie Lindvall skriver:

    Ja, Maria, det var precis det jag också funderade på. Jag utgår ifrån att SBK gjort förändringar i sitt sätt att hantera agility mellan 2009 och 2012. Jag är bara för dåligt insatt i vad som faktiskt har hänt och vad som kanske borde ha hänt.

Kommentera

