Av linjen…

Den ständigt återkommande kommentaren i bedömningen under helgens båda IK1-starter. Visserligen inte bara i mitt protokoll, men ändå. Nu ett dygn senare bestämde jag mig för att sluta deppa över något som jag uppenbarligen inte kan se och istället tänka tillbaka på det fantastiska under helgen.

Kate är en pärla. Nej en diamant. väl slipad, glimrande och len som sammet. Att valla med Kate är som att sätta på sig sina urtvättade, väl ingångna jeans och krypa upp i soffan med en bra film en regnig dag. Fast bättre. Mycket bättre.

Hon lyder verkligen min minsta vink. Hon är trygg, lugn och bestämd med fåren. När fåren är lugna och hunden trygg är det inte så svårt att vara vallhundsförare. Om det inte vore för linjerna då. Men det skulle jag inte tänka på nu…

44 respektive 47 av 50 på hämten, 10/10 på delningen båda dagarna och 10/10 på den öppna fållan på söndagen säger en hel del om Kates kompetens och samarbetsvilja. På söndagen tillstötte ytterligare dramatik när vi skulle samla ihop de delade fåren. Jag gav ett felkommando och skickade Kate att ta de får som var närmast mig. De två bortdelade damerna anade morgonluft och drog mot uttaget som avlöningar. Kate tog mitt ”Look back-kommando klockrent och samlade in de två rymlingarna. Tack, tack lilla hund, jag bara ryser av stolthet över min duktiga kompis.

Ser en på, det fanns mycket att vara glad över. Och mer faktiskt. Som att det var härliga dagar, det var roligt att funktionärs och greja sekretariatet tillsammans med klubbkompisarna. Kul att träffa alla andra tävlande. Kul dividera hundträning och prata strunt. Lilla Vix var med och minglade, hon är en riktigt rar hund.

Och förstås. På lördag kväll fick jag ett roligt samtal från Gotland. Min Jo, som inte är min längre men som är det i mitt hjärta ändå, hade blivit klubbmästare i Gotlands VK tillsammans med sin nya matte. Så rätt det känns att hon bor där nu.

Om någon av er mot förmodan skulle hitta en linje någonstans så är det nog jag som har tappat den… 😉

 

Kommentera

