Jo är parad :) och parningstankar…

Jo  Taff

= Sant 

20110401-175801.jpgInnan jag sålde Jo så var planen att hon skulle paras i höst. Att välja hane är minsann inte lätt i dessa tider med röntgen, gentester, sjukdomar med mindre klar arvsgång att oroa sig för. Och så vill jag ju ha hundar  som är trevliga till vardags och underbara att valla med också. Helt klart tufft att hitta en hane som uppfyller alla kriterier. Dessutom vill jag undvika hanar som redan är mycket använda även om det förstås rör sig om fina hundar.

 

Jo vallar 20130723Nåväl, relativt ny i vallvärlden måste jag förlita mig på kloka människor för att hitta dessa inte så mycket använda pärlor. Varje person jag pratar med har många bra tankar, men att prata med många är att få många råd. Svårt att gallra, många kloka tankar som ändå inte kan infrias samtidigt.

Jag funderar också över vad är det värsta som kan hända? I min värld är det faktist epilepsi. För något år sedan gjordes en noggrann översikt över rapporterade EP-fall och deras härstamning och släktskap. Det otäcka med EP är att arvsgången inte är riktigt klarlagd men att recessiva anlag finns på de allra flesta linjer. Huvva! Jag har varit i kontakt med Lena Karlsson som är ena halvan i radarparet som gjorde kartläggningen och lyssnat noga på henne. Lena är också gammal i rasen och har koll på en hel del annat också kan tilläggas.

Jo full fart 2012-01

En till udda grej är att jag inte självklart söker mig till hundar som ägs och förs av ”proffsen”. De som lever och andas på internationell nivå i vallningssvängen har självklart bra hundar, men? Är det hundar som jag gillar? Är det hundar som jag klarar? Är det hundar som passar mina hundar genetiskt, mentalt, socialt och vallningsmässigt. Hm, det är svårt att veta för i proffshand verkar varje hund ganska komplett.

Alltså har jag valt en doldis igen. Han heter Taff REGV1040/2012. Han är ingen superkändis men har fin stam. Hans matte är ingen superförare men har ändå fått bra ordning på honom både i vardagen och på tävling. Bra driv, fina flanker och naturligt hämt har nämnts i sammanhanget 🙂 Dessutom, och viktigast, är han cool och har huvudet med sig även när det hettar till. Inte blir det sämre av att han har A-höfter och är CEA normal, vilket betyder att valparna blir genetiskt fria från CEA. Jag hoppas och tror förstås mycket på kombinationen Jo REGV1103/2011 och Taff!

TAFF

Det roligaste av allt är att när nu Jo har gått och blivit gotländska så är nya matte Kerstin helt med på noterna. Hon kör vidare på planen och har i dagarna lämnat Jo i Småland för några dagars ohejdat sex. Det är Kerstin som föder upp kullen och jag får en lill-Jossing tillbaka. Kan det bli bättre?

Nu håller jag tummarna för att det blir flera små Jossingar och Tafflingar. Ooooh, spännande!

Är du också sugen? Hör av dig till ninnielindvall@hotmail.com eller 070-7576788 så berättar jag mer.

Jo etta 2012-09-16

Jo 20 månader vann sinn första agilityklass 1

Kommentera

